تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت چیست؟ کدام یک بهتر است؟

fa.rahmanifa.rahmani
192 بازدید
بهترین محل نصب دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته نقش مهمی در نظارت و برقراری امنیت محیط‌های مختلف داخلی و خارجی دارند، به همین دلیل انتخاب دوربین مناسب بسیار حائز اهمیت است. امروزه انواع مختلفی از دوربین‌های مداربسته تولید و عرضه شده‌اند که از لحاظ شکل ظاهری، تکنولوژی ساخت، قابلیت‌ها و … به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در این میان دو نوع از دوربین‌های مداربسته که بر اساس شکل ظاهری نام‌گذاری شده‌اند بسیار پرطرفدار هستند. دوربین‌های مداربسته دام و دوربین‌های مداربسته بولت قابلیت‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند و بر اساس ویژگی‌ها و شکل ظاهری که دارند برای محیط‌ها و کاربردهای مختلفی مناسب هستند. در این مقاله به معرفی این دو دوربین پرطرفدار و بیان تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت می‌پردازیم. با مطالعه این مقاله جامع و کامل با ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک از این دوربین‌ها آشنا می‌شوید و می‌توانید انتخاب مناسب‌تری برای نیازهای نظارتی و امنیتی خود داشته باشید.

فهرست مطالب

دوربین مداربسته دام (DOME)

دوربین‌های دام بر اساس ظاهرشان که به شکل کروی و گنبدی هستند نام‌گذاری شده‌اند. در زبان انگلیسی واژه DOME به معنی گنبد است. از این دوربین‌ها برای نظارت بر محیط‌های بسته و وسیع استفاده می‌شود و کاربردی غیرصنعتی دارند. در برخی از این دوربین‌ها لنز داخل حباب است و در برخی نیز لنز به راحتی قابل مشاهده است. انواع دیگری از دوربین‌های مداربسته وجود دارند که ظاهری مشابه دوربین‌های مداربسته دام دارند و با نام دوربین مداربسته اسپید دام شناخته می‌شوند. در مقاله تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپید دام به تفاوت‌های مهم و اساسی این دو دوربین پرداخته‌ایم که به شما در خرید دوربین مداربسته کمک می‌کند.

مزایای دوربین مداربسته دام

زاویه دید گسترده

مقاوم در برابر خرابکاری

نصب نامحسوس و زیبا

قابلیت چرخش و تنظیم زاویه دید

پرفروش‌ترین دوربین های مداربسته دام

دوربین مداربسته بولت (BULLET)

دوربین‌های مداربسته بولت بر اساس ظاهر آن‌ها نام گذاری شده اند که به شکل استوانه‌ای یا مکعبی هستند و طرحی شبیه به گلوله تفنگ دارند. به همین دلیل به این دوربین‌ها Bullet می‌گویند. این دوربین‌ها به دلیل مقاومت بدنه بالایی که دارند برای نظارت بر محیط‌های باز و مراکز صنعتی مناسب هستند. همچنین این دوربین‌ها برای دید در شب بسیار مناسب هستند و هر چقدر کیس لوله‌ در آن‌ها بزرگ‌تر باشد، به دلیل تعداد LEDهای بیشتر به کار رفته، مانیتورینگ قوی‌تری در شب دارند.

مزایای دوربین مداربسته بولت

مقاومت بالا در برابر شرایط جوی

قابلیت دید در شب قوی

نصب آسان و سریع

مناسب برای فواصل طولانی و محیط‌های باز

پر فروش ترین دوربین های مداربسته بولت

تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت چیست؟ بررسی ویژگی آن‌ها

دوربین‌های دام و بولت ویژگی‌های مختلفی دارند که باعث ایجاد تفاوت در آن‌ها می‌شود. در این بخش ۷ تفاوت دوربین دام و بولت را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

شکل و ظاهر

اولین تفاوت دوربین‌ مداربسته دام و بولت از لحاظ شکل و ظاهر آن‌ها است:

دوربین‌های مداربسته دام به شکل گنبدی هستند و طراحی گرد و بدون گوشه‌ای دارند. معمولاً این دوربین‌ها طراحی کوچک و جمع و جوری دارند. طراحی دوربین‌های دام باعث شده است که کمتر در معرض دید باشند و به همین دلیل برای محیط‌هایی که زیبایی ظاهری اهمیت دارد، مناسب هستند. بنابراین، از مزیت‌های دوربین‌های دام قابلیت مخفی ماندن راحت این دوربین‌ها و طراحی ظاهری زیباتر و محبوب‌تر است.

دوربین‌های مداربسته بولت به شکل استوانه‌ای یا لوله‌ای هستند و طراحی باریک و بلندی دارند. دوربین‌های بولت اغلب اندازه بزرگتری نسبت به دوربین‌های دام دارند. البته این دوربین‌ها در اندازه‌های مختلف کوچک تا بزرگ عرضه می‌شوند. به دلیل اندازه بزرگتر و شکل ظاهری، این دوربین‌ها به راحتی قابل مشاهده هستند و بیشتر در معرض دید قرار دارند. بنابراین، این دوربین‌ها به راحتی مخفی نمی‌شوند و عاملی بازدارنده هستند.

کاربرد و محل نصب

دومین تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت از لحاظ کاربرد و محل نصب آن‌ها است:

بیشتر مدل‌های دوربین مداربسته دام برای استفاده در محیط‌های داخلی طراحی شده‌اند. مدل‌هایی که در برابر شرایط جوی و تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند نیز برای استفاده در محیط‌های باز طراحی شده‌اند. دوربین‌های دام برای نظارت بر مناطق وسیع و پرتردد، فضاهای کاری و راهروها، مناطق عمومی و سالن‌ها و امنیت داخلی و ورودی‌ها کاربرد دارند. همچنین این دوربین‌ها برای محیط‌هایی که به دید گسترده و ۳۶۰ درجه نیاز دارند مناسب هستند. دوربین‌های دام بیشتر بر روی سقف نصب می‌شوند تا زاویه دید بیشتری داشته باشند.

دوربین‌های بولت اما بیشتر در محیط‌های خارجی نصب می‌شوند و برای نصب بر روی دیوار یا سقف مناسب هستند. این دوربین‌ها بیشتر بر روی دیوارهای خارجی نصب می‌شوند. به دلیل مقاومت بالای دوربین‌های بولت در برابر شرایط جوی، این دوربین‌ها برای استفاده در فضاهای باز مناسب هستند و از انواع دوربین‌ مداربسته فضای باز به شمار می‌روند. همچنین دوربین بولت برای نصب در ساختمان‌های بلند و ارتفاعات، نظارت بر مراکز صنعتی و حساس و محدوده‌های خاص مانند خیابان کاربرد دارد.

محل‌های نصب دوربین مداربسته دام

محل‌های نصب دوربین مداربسته بولت

مراکز و خرید و فروشگاه‌ها

ورودی‌ها

ادارات و شرکت‌ها

باغ‌ها و حیاط‌ها

هتل‌ها و رستوران‌ها

خیابان‌ها

خانه‌ها

کارخانه‌ها

پارکینگ‌ها

سایت‌های ساخت و ساز

باغ‌ها و حیاط‌ها

ساختمان‌ها

پوشش‌دهی و قابلیت زوم و چرخش

سومین تفاوت دوربین مداربسته دام و بولت پوشش‌دهی و قابلیت زوم و چرخش آن‌ها است. میزان پوشش‌دهی دوربین‌ها به انواع لنز دوربین مداربسته به کار رفته، زاویه دید، برد دید و قابلیت چرخش و زوم و محل نصب آن‌ها بستگی دارد:

دوربین‌های دام به دلیل طراحی گنبدی شکل و داشتن زاویه دید حداکثر ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه، مناطق و محدوده بیشتری از محیط را پوشش می‌دهند. بدون چرخش و در محل معین نیز معمولاً زاویه دید آن‌ها ۹۰ تا ۱۸۰ درجه است که زاویه دید نهایی دوربین به محل نصب و نحوه تنظیم لنز دوربین بستگی دارد. در دوربین‌های دام معمولاً از لنزهای ثابت (Fixed) یا متغییر (Varifocal) استفاده می‌شود. در لنزهای ثابت به دلیل فاصله کانونی ثابت، امکان تغییر زاویه دید وجود ندارد. در لنزهای متغییر به دلیل قابلیت تنطیم فاصله کانونی می‌توان زاویه دید را تغییر داد. بیشتر لنزهای متغییر قابلیت تنظیم دستی دارند اما مدل‌های پیشرفته ممکن است قابلیت زوم اپتیکال و زوم خودکار داشته باشند. بسیاری از مدل‌های دوربین‌ دام قابلیت چرخش نیز دارند.

دوربین‌های بولت به دلیل نحوه طراحی ظاهری، معمولاً برد دید حداکثر ۹۰ یا ۱۲۰ درجه‌ و محدودی دارند. دید متمرکز این دوربین‌ها در یک نقطه خاص معمولاً ۴۰ تا۶۰ درجه است که این زاویه دید به محل نصب و چگونگی تنظیم لنز دوربین بستگی دارد. این دوربین‌ها معمولاً زاویه دید ثابت و محدودی نیز دارند و برای نظارت بر نقاط خاصی از محیط و فضاهای دور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در دوربین‌های بولت معمولاً از لنزهای متغییر یا موتوردار (Motorized) استفاده می‌شود. لنزهای موتوردار قابلیت تنظیم خودکار فاصله کانونی و زوم را دارند که به کاربران اجازه می‌دهد از راه دور لنزها را تنظیم کنند و زاویه دید را تغییر دهند. دوربین‌های بولت معمولاً قابلیت چرخش ندارند و ثابت هستند.

جنس بدنه و مقاومت در برابر آسیب

چهارمین تفاوت دوربین دام و بولت از لحاظ جنس بدنه آن‌ها و مقاومت در برابر انواع آسیب ناشی از ضربه، تغییرات آب و هوایی، تغییرات دمایی، ورود گرد و غبار و خرابکاری است.

دوربین‌های دام معمولاً از مواد مقاوم مانند پلاستیک یا فلز ساخته می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. بعضی از مدل‌های دوربین دام در برابر آب ‌و هوا نیز مقاوم هستند که آن‌ها را برای نصب در محیط‌های باز به گزینه مناسبی تبدیل کرده است. لنز این دوربین‌ها درون محفظه شفاف یا دودی قرار دارد و به طور کلی این دوربین‌ها کمتر در معرض دید هستند. این دلایل باعث می‌شوند تا آسیب رسیدن و خرابکاری در این دوربین‌ها حتی در صورت نصب در ارتفاع پایین، سخت‌تر باشد.

دوربین‌های بولت برای استفاده در محیط‌های باز و سخت طراحی شده‌اند. این دوربین‌ها معمولاً از فلز مقاوم ساخته می‌شوند تا در برابر شرایط جوی مختلف مقاوم باشند. دوربین‌های بولت دارای استانداردهای ضد آب و ضد گرد و غبار مانند استاندارد IP66 یا IP67 هستند که از ورود گرد و غبار به درون دوربین و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌کند. دوربین‌های مداربسته بولت به راحتی قابل مشاهده و در دسترس هستند، به همین دلیل مقاومت کمتری در برابر خرابکاری و آسیب عمدی دارند.

نصب و راه‌اندازی

پنجمین تفاوت دوربین‌ مداربسته دام و بولت از لحاظ میزان تخصص و پیچیدگی در نصب و راه‌اندازی این دوربین‌‌ها است:

نصب دوربین‌های دام معمولاً به تخصص و دقت بیشتری نیاز دارد و ممکن است به ابزارهای خاصی نیز نیاز داشته باشد. این دوربین‌ها باید به دقت بر روی سطح نصب شوند تا پایداری و عملکرد مناسبی داشته باشند. سیم‌کشی دوربین‌های دام نیز معمولاً به صورت مخفی و از داخل سقف یا دیوار انجام می‌شود که ظاهر زیباتری به محیط می‌دهد. دسترسی به لنز این دوربین‌ها و تنظیم آن نیز پیچیده‌تر است. برای پیکربندی دوربین‌های دام باید از نرم‌افزار خاص خودشان استفاده کرد.

نصب دوربین‌های بولت نسبتاً ساده‌تر است و می‌توان به راحتی آن‌ها را از طریق پایه قابل تنظیم بر روی دیوار یا سقف نصب کرد. سیم‌کشی این دوربین‌ها معمولاً از بیرون انجام می‌شود. در نتیجه این سیم‌کشی مخفی نمی‌شود و نصب را آسان‌تر می‌کند اما محیط زیبایی کمتری دارد. تنظیم زاویه دید و لنز این دوربین‌ها نیز ساده‌تر است. برای پیکربندی دوبین‌های بولت باید از نرم‌افزار خاص آن استفاده شود.

نورپردازی و قابلیت دید در شب

ششمین تفاوت دوربین‌ مداربسته دام و بولت نورپردازی و قابلیت دید در شب است:

دوربین‌های دام معمولاً دارای LEDهای مادون قرمز برای دید در شب هستند. برخی از مدل‌های این دوربین مداربسته دید در شب نیز از تکنولوژی پیشرفته EXIR پشتیبانی می‌کنند که به بهبود کیفیت تصویر در شب کمک می‌کند. به طور کلی این دوربین‌ها دید در شب متوسطی دارند.

دوربین‌های بولت معمولاً LEDهای مادون قرمز قوی‌تر و بیشتری نسبت به دوربین‌های مداربسته دام دارند. به دلیل طراحی بازتر این دوربین‌ها، دید در شب بهتری نیز دارند و برای نظارت بر فواصل طولانی‌تر در شب مناسب هستند. بعضی از مدل‌ها نیز از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برای کاهش نویز و بهبود کیفیت تصویر در شرایط نوری کم و شب استفاده می‌کنند.

تکنولوژي

هفتمین تفاوت دوربین‌ دام و بولت از لحاظ تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها است:

هر دو این دوربین‌ها در انواع دوربین مداربسته بر اساس تکنولوژی ساخت مانند آنالوگ،HD-TVI ،HD-CVI ،AHD و IP تولید و عرضه می‌شوند. همچنین می‌توانند دارای قابلیت‌های هوشمندی مانند تشخیص حرکت، تشخیص چهره، شمارش افراد، ضبط صدا و… باشند.

دوربین مداربسته دام یا بولت؟ کدام یک انتخاب بهتری است؟

به طور کلی هیچ کدام از این دو دوربین بهتر از دیگری نیستند و تنها بر اساس ویژگی‌ها و کاربرد دوربین و نیازهای شما و محیط مدنظرتان یکی از این دوربین‌های مداربسته برای شما مناسب‌تر است. پس باید قبل از تصمیم‌گیری برای خرید دوربین مداربسته دام یا خرید دوربین مداربسته بولت به تفاوت دوربین دام و بولت توجه کنید و چند سؤال مهم از خود بپرسید:

  • می‌خواهم دوربین را کجا نصب کنم؟
  • به چه میزان دید و زاویه دیدی نیاز دارم؟
  • زیبایی محیط هنگام نصب دوربین برایم مهم است؟
  • دید در شب چقدر برایم مهم است؟

اگر می‌خواهید یک مکان بزرگ و وسیع را پوشش دهید و تعداد دوربین کمتری استفاده کنید، دوربین مداربسته دام به دلیل زاویه دید وسیع انتخاب بهتری است اما اگر مشاهده فواصل دور و محدود برای شما مهم است دوربین مداربسته بولت انتخاب بهتری است. برای اینکه بهترین پوشش را از محیط داشته باشید باید در انتخاب بهترین مکان نصب دوربین مداربسته دقت کنید.

اگر می‌خواهید در یک فضای باز از دوربین مداربسته استفاده کنید، به دلیل مقاومت بالای دوربین بولت در برابر شرایط جوی، این دوربین گزینه مناسب‌تری است. اما اگر دوربین در ارتفاع پایین یا محلی که احتمال ایجاد تار عنکبوت یا لانه پرندگان وجود دارد نصب می‌شود، دوربین دام مناسب‌تر است.

اگر مشاهده و نظارت بر محیط در طول شب برای شما مهم است، دوربین مداربسته بولت دید در شب بهتری دارد و تصاویر با کیفیت بالاتری را به شما ارائه می‌دهد. دوربین مداربسته دام نیز دید در شب متوسطی دارد و برخی از مدل‌های آن قابلیت‌های پیشرفته‌تری نیز دارند.

اگر زیبایی محیط برای شما مهم است و نمی‌خواهید دوربین در معرض دید باشد، دوربین دام گزینه مناسبی است اما اگر می‌خواهید به دلایل امنیتی دوربین در معرض دید باشد، دوربین بولت گزینه مناسبی است.

اگر به دنبال یک نصب و راه‌اندازی آسان هستید دوربین مداربسته بولت برای شما مناسب است و می‌توانید به راحتی آن را بر روی دیوار یا ستون در محل مورد نظر خود نصب کنید.

ما در فروشگاه اینترنتی سپهر انواع مختلفی از دوربین‌های مداربسته را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت ممکن به شما عزیزان ارائه می‌دهیم. شما می‌توانید محصولات معتبر و قابل‌اعتماد از برندهای محبوب جهانی را در فروشگاه سپهر به راحتی خریداری کنید و از خدمات پس از فروش ما نیز بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس بگیرید و خدمات رایگان دریافت نمایید.

دسته بندی آموزش مقالات
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت