علت سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته چیست؟

fa.rahmanifa.rahmani
142 بازدید
قابلیت دید در شب برای دوربین های مدار بسته در باغ

تصاویر دوربین مداربسته در زمان ضبط و پخش معمولاً به صورت رنگی نمایش داده می‌شوند. گاهی ممکن است تصاویر به صورت سیاه، سفید یا سیاه و سفید دیده شوند که معمولاً نشانه وجود مشکل در دوربین، سیستم مداربسته یا تنظیمات است. در این مقاله به بررسی علت سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته می‌پردازیم و چگونگی رفع این مشکل را بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب

علت سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته

سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته می‌تواند به علت‌های مختلفی رخ بدهد که در زیر برخی از متداول‌ترین علت‌های سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته را بررسی خواهیم کرد:

کمبود نور

ممکن است به دلیل کمبود نور و روشنایی موجود در محیطی که دوربین در آن قرار دارد تصویر دوربین مداربسته سیاه شود. در شب یا در محیط‌های تاریک، دوربین‌های مداربسته با استفاده از LEDهای IR (Infrared) به تصویربرداری ادامه می‌دهند. اگر LEDهای IR دوربین خراب شوند یا نیروی برق مورد نیاز آن‌ها تأمین نشود، تصویر سیاه خواهد شد.

موانع بر سر راه لنز دوربین

اگر لنز دوربین توسط مانعی مانند دست یا شیء دیگری مسدود شود، تصویر سیاه خواهد شد. این مانع می‌تواند برای مدت زمان کوتاهی مانع دید دوربین شود یا به صورت کامل تصویر را ببندد. در این صورت مطمئن شوید که مانعی بر سر راه لنز قرار داند و لنز به درستی قرار داده شده است.

گرد و غبار و کثیفی لنز و شیشه دوربین

لنز دوربین ممکن است به دلیل گرد و غبار، اثر انگشت، لکه‌ها یا کثیفی‌های دیگری سیاه شود. این مواد ممکن است نور را جذب کنند و تصویر را تار و سیاه کنند. برای رفع این مشکل، لنز را با یک پارچه نرم و مناسب تمیز کنید و از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید که ممکن است لنز را خراب کند.

خرابی دوربین

خرابی سخت‌افزاری دوربین می‌تواند علت سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته باشد. این خرابی می‌تواند به دلیل مشکل در حسگر تصویر، سنسور مادون قرمز، لنز، مدارهای داخلی یا سیم‌کشی رخ دهد. در این صورت لازم است دوربین تعمیر یا تعویض شود.

مشکل در اتصالات و کابل‌ها

اگر کابل‌های اتصال دوربین به سیستم ضعیف، خراب یا دچار شکستگی باشند، ممکن است سیگنال تصویر به درستی منتقل نشود و موجب قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته یا سیاه شدن تصویر آن شود. با بررسی کابل‌ها، اتصالات و جوشکاری‌ها می‌توان این مشکل را حل و علت سیاه شدن تصویر دوربین را رفع نمود.

تنظیمات نرم‌افزاری

تنظیمات نرم‌افزاری دوربین نیز می‌تواند علت سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته باشد. بررسی تنظیمات دوربین و سیستم مداربسته و اطمینان پیدا کردن از اعمال تنظیمات صحیح برای نمایش تصویر می‌تواند مشکل را رفع کند.

مشکل در دستگاه ذخیره‌ساز تصویر

اگر DVR (Digital Video Recorder) یا NVR (Network Video Recorder) دوربین مداربسته خراب شده باشد یا عملکرد درستی نداشته باشد، ممکن است تصویر دوربین سیاه شود. در این صورت، باید DVR یا NVR تعمیر یا در صورت لزوم تعویض شود. خرابی دستگاه ذخیره‌ساز یکی از علت‌های ضبط نشدن فیلم در دوربین مداربسته نیز هست.

علت سفید شدن تصویر دوبین مداربسته

سفید شدن تصویر دوربین مداربسته می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که در ادامه برخی از رایج‌ترین علت‌ها را بررسی خواهیم کرد:

نور بسیار شدید

در صورتی که نور مستقیم و بسیار قوی به دوربین مداربسته برخورد کند، تصویر ممکن است سفید شود. این امر معمولاً در مواجهه با نور خورشید مستقیم یا نورهای بسیار قوی در محیط اطراف دوربین مداربسته رخ می‌دهد. در این صورت، بهتر است دوربین به‌گونه‌ای تنظیم شود که که از برخورد نور مستقیم به لنز آن جلوگیری شود. همچنین می‌توان از فیلترهای محافظ استفاده کرد.

تنظیمات نوردهی (Exposure) نادرست

تنظیمات نوردهی دوربین مداربسته می‌تواند علت سفید شدن تصویر دوربین باشد. اگر تنظیمات نوردهی بر روی حساسیت بالا یا تعادل سفیدی نادرست قرار داده شده باشد، تصویر ممکن است از حالت معمول خارج شده و سفید شود. در این صورت، باید تنظیمات نوردهی را بررسی و به تنظیمات مناسب تغییر داده شود.

نزدیکی سطوح منعکس کننده نور

هنگامی که دوربین مداربسته در معرض سطوحی قرار می‌گیرد که نور را به شدت منعکس می‌کنند، ممکن است تصویر سفید شود. این مشکل معمولاً در مواجهه با سطوح متالیک، آینه‌ها، شیشه‌ها یا سطوحی که نور مستقیم را به دوربین معکوس می‌کنند، رخ می‌دهد. به همین دلیل باید بهترین مکان نصب دوربین مداربسته پیدا شود.

کثیف شدن لنز و شیشه دوربین

لنز و شیشه دوربین ممکن است به دلیل ذرات گرد و غبار، اثر انگشت یا لکه‌ها کثیف شوند. این موارد می‌توانند باعث سفید شدن تصویر شوند. در این صورت باید لنز و شیشه دوربین با یک پارچه نرم تمیز  بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی تمیز شود.

خرابی حسگر تصویر

اگر حسگر تصویر دوربین خراب شده یا دچار مشکل شده باشد، ممکن است تصویر سفید شود. برای حل این مشکل معمولاً نیاز است حسگر تصویر دوربین تعمیر یا تعویض شود.

مشکل در کابل‌ها و اتصالات

اتصالات نادرست یا خرابی در کابل‌های ارتباطی میان دوربین و سیستم مداربسته می‌تواند باعث سفید شدن تصویر شود. در این صورت، بررسی سلامت کابل‌ها و اتصالات می‌تواند به رفع مشکل سفید شدن تصویر کمک کند.

جابه‌جایی حلقه فوم لنز

در برخی از دوربین‌های مداربسته مانند دوربین‌های اسپید دام، از یک حلقه فومی بر روی لنز به عنوان قسمتی از سیستم فوکوس استفاده می‌شود. اگر این حلقه فوم جابه‌جا شود یا خراب شود، ممکن است تصویر سفید شود یا کیفیت تصویر کاهش پیدا کند. در این صورت باید حلقه مذکور تعویض شود.

خرابی دوربین

خرابی سخت‌افزاری دوربین مانند مشکل در لنز، مدارهای داخلی یا سیم‌کشی نیز می‌تواند به سفید شدن تصویر منجر شود. در این صورت، نیاز به تعمیر یا تعویض دوربین وجود دارد.

علت سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته

علت سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته می‌تواند به عوامل مختلفی مرتبط باشد. در زیر، علت‌های متداول سیاه و سفید شدن تصویر را بررسی می‌کنیم:

نورپردازی نادرست

تنظیمات نورپردازی نادرست می‌تواند به سیاه و سفید شدن تصویر منجر شود. در مواقعی که تنظیمات نورپردازی بر روی حالت سیاه و سفید تنظیم شده باشد یا نور مناسب برای تشخیص رنگ فراهم نشود، تصویر سیاه و سفید خواهد بود. در این صورت، تنظیمات نورپردازی را بررسی و اصلاح کنید.

تنظیمات دوربین

برخی از دوربین‌های مداربسته قابلیت ضبط تصویر به صورت سیاه و سفید را دارند. این تنظیمات ممکن است به طور تصادفی فعال شده یا توسط کاربر تغییر یافته باشند. در این صورت، باید تنظیمات دوربین را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که تصویر به صورت رنگی ضبط می‌شود.

تنظیمات رنگی دستگاه ذخیره ساز

در صورتی که دستگاه ذخیره‌سازی تصاویر، مانند DVR یا NVR، تنظیمات رنگی نادرست داشته باشد، ممکن است تصاویر به صورت سیاه و سفید ظاهر شوند. برای رفع این علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته باید تنظیمات دستگاه تغییر داده شود.

فعال بودن سنسور مادون قرمز

در برخی از دوربین‌های مداربسته، سنسورهای مادون قرمز جهت تصویر برداری در شرایط نور کم استفاده می‌شوند. اگر سنسور مادون قرمز دائماً فعال باشد، ممکن است تصویر به صورت سیاه و سفید نشان داده شود. بنابراین باید تنظیمات دوربین بررسی و سنسور مادون قرمز در صورت لزوم غیرفعال شود.

قرار گرفتن آفتابگیر جلوتر از دوربین

قرار گرفتن آفتابگیر جلوتر از دوربین می‌تواند باعث سایه‌برداری و سیاه و سفید شدن تصویر شود. آفتابگیرها به منظور جلوگیری از ورود نور مستقیم آفتاب به لنز دوربین استفاده می‌شوند. اگر آفتابگیر بیش از حد جلوتر از دوربین قرار گیرد، باعث می‌شود نور به طور کامل از تصویر حذف شده و تصویر سیاه و سفید شود. در این صورت باید مکان قرار گرفتن آفتابگیر تغییر داده شود یا از آفتابگیر مناسب برای دوربین تهیه شود.

آسیب به کابل‌ها یا اتصالات

آسیب رسیدن به کابل‌ها یا اتصالات می‌تواند باعث از دست رفتن اطلاعات رنگی و سیاه و سفید شدن تصویر شود. در صورتی که کابل‌ها یا اتصالات دوربین مداربسته آسیب دیده باشند، باید آن‌ها را بررسی و تعویض نمایید.

خرابی حسگر تصویر

خرابی یا عیب در حسگر تصویر دوربین ممکن است باعث سیاه و سفید شدن تصویر شود. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی قطعه‌های الکترونیکی در حسگر تصویر یا مشکل در انتقال اطلاعات رنگی باشد. در این صورت، تعمیر یا تعویض حسگر تصویر لازم است.

خرابی دوربین

خرابی سخت‌افزاری در قسمت‌های دیگر دوربین مداربسته نیز می‌تواند به سیاه و سفید شدن تصویر منجر شود. مثلاً خرابی در لنز، مدارهای داخلی، یا سیم‌کشی می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. رفع این مشکل بهتر است توسط تکنسین‌های مجرب انجام شود.

مشکل در منبع تغذیه و برق

بروز مشکل در منبع تغذیه و برق‌رسانی نیز می‌تواند علت سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته باشد. نقص در تغذیه برق، قطعی برق موقت یا مشکلات دیگر در منبع برق می‌تواند عملکرد دوربین را تحت تأثیر قرار دهد و سبب تغییر رنگ تصویر شود.

مشکل در حلقه واشر فوم دوربین

حلقه واشر فوم یا آستر دوربین، بین بدنه دوربین و لنز قرار دارد و وظیفه ممانعت از ورود نور اضافی و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار را بر عهده دارد. اگر این حلقه واشر فوم دچار خرابی شود، نور اضافی می‌تواند وارد لنز شود و تصویر را سیاه و سفید کند.

ذرات گرد و غبار

وجود ذرات گرد و غبار روی لنز یا سطح داخلی دوربین مداربسته می‌تواند باعث محدود شدن نور و سیاه و سفید شدن تصویر شود. در صورتی که دوربین دچار این مشکل شده باشد، باید لنز و سطح داخلی دوربین را با دقت پاک کرده و از وجود ذرات گرد و غبار جلوگیری کنید.

چگونه مشکل سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته را رفع کنیم؟

همان طور که اشاره شد برخی از موارد ممکن است باعث سفید، سیاه یا سفید و سیاه شدن تصاویر در دوربین مداربسته شوند. برای رفع این مشکلات باید علت سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته را با توجه به موارد گفته شده در این مقاله پیدا کنید. ابتدا دوربین مداربسته خود را از لحاظ موقعیت مکانی را بررسی کنید و اطمینان پیدا کنید که موانعی بر سر راه دوربین شما قرار نداشته باشد یا بر روی لنز دوربین شما گرد و غبار قرار نداشته باشد. در صورتی که با بررسی این موارد مشکل تصویر رفع نشد باید تنظیمات مرتبط با دوربین و دستگاه ذخیره‌ساز را بررسی کنید. سلامت کابل‌ها و منبع تغذیه را نیز می‌توانید به راحتی انجام دهید اما برای بررسی و تشخیص خرابی دوربین یا قطعات داخلی آن از تکنسین‌های مجرب این حوزه کمک بگیرید.

علت سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته در شب

عدم وجود نور مناسب و کافی در شب توسط نور مادون قرمز و نور محیطی و ضعف در سنسور مادون قرمز بر اثر گذر زمان یا خرابی، می‌توانند علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته در شب باشند. با توجه به اینکه تعیین دقیق علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته در شب به نوع و مدل دوربین، شرایط نوری محیط و تنظیمات دوربین بستگی دارد، بهتر است ابتدا با نوع دوربین مداربسته و مشخصات آن آشنا شوید. به طور مثال، برخی از دوربین‌های مداربسته دارای قابلیت دید در شب هستند که می‌توانند تصاویر را به صورت رنگی یا سیاه و سفید نمایش دهند.

فروشگاه سپهر یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه فروش انواع دوربین مداربسته، کابل‌ها، دستگاه‌های ذخیره‌ساز و … است. کلیه محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی سپهر با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به شما عزیزان ارائه می‌شوند. همکاران ما در سپهر نیز همواره آماده هستند تا راهنمایی‌های لازم را در زمینه خرید دوربین مداربسته و مشکلات مرتبط با آن به شما ارائه دهند.

دسته بندی آموزش مقالات
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت