تلفن تحت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

mohammadzohourianmohammadzohourian
566 بازدید
تلفن تحت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

تلفن تحت شبکه به تلفنی گفته می‌شود که برای برقراری تماس‌های تلفنی از بستر اینترنت استفاده می‌کند. این تلفن با نام‌های تلفن‌ IP و تلفن‌ VoIP نیز شناخته می‌شود. این تلفن‌ها انقلابی را در زمینه ارتباطات تلفنی ایجاد کردند. تلفن‌های تحت شبکه عملکرد بسیار زیادی نسبت به تلفن‌های سنتی و شناخته شده توسط عموم مردم دارند که برخلاف عملکرد متفاوت این تلفن‌ها، ظاهر آن‌ها مشابه یکدیگر است.

در تلفن تحت شبکه (IP)، صدا و اطلاعات تلفنی به صورت دیجیتال از طریق شبکه انتقال پیدا می‌کند. برای استفاده از این نوع تلفن به یک اتصال اینترنت پایدار نیاز دارید. تلفن‌های تحت شبکه بر اساس تکنولوژی ویپ (VoIP) کار می‌کنند که این تکنولوژی از مهم‌ترین فناوری‌های چند دهه اخیر است. در واقع با استفاده از ابزارهای همین تکنولوژی، صدا در بستر اینترنت و شبکه منتقل می‌شود.

فهرست مطالب

تفاوت تلفن‌های متصل به ویپ و آنالوگ

تفاوت سانترال و ویپ

تفاوت تلفن‌های تحت شبکه (متصل به ویپ) و تلفن‌های آنالوگ را می‌توان از چند جنبه متفاوت بررسی کرد که در ادامه برخی از آن‌ها مطرح خواهند شد.

  • اتصال به شبکه: تلفن‌های آنالوگ از طریق یک خط تلفن معمولی به شبکه تلفنی متصل می‌شوند در حالی که تلفن‌های تحت شبکه از طریق اینترنت به شبکه متصل می‌شوند.
  • فناوری: تلفن‌های آنالوگ از فناوری خاصی جز همان فناوری تلفن‌های سنتی استفاده نمی‌کنند اما تلفن‌های تحت شبکه از فناوری‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند و صدا و تصویر را از طریق شبکه‌های اینترنتی انتقال می‌دهند.
  • کیفیت صدا: تلفن‌های آنالوگ ممکن است با مشکلاتی مانند نویز مواجه شوند در حالی که تلفن‌های تحت شبکه در مقایسه با تلفن‌های آنالوگ بیشترین و بهترین کیفیت صدا را به دلیل استفاده از فناوری‌های دیجیتال دارند.
  • امکانات: تلفن‌های تحت شبکه امکاناتی مانند مشاهده تاریخچه تماس‌ها، پیام رسانی، انتقال تماس به شماره‌های دیگر و … را فراهم می‌کنند که این امکانات در تلفن‌های آنالوگ محدودتر هستند.

انواع تلفن های تحت شبکه

انواع تلفن های تخت شبکه

تلفن تحت شبکه باسیم: تلفن تحت شبکه باسیم به شبکه کابلی متصل می‌شود و از اینترنت برای برقراری تماس‌های تلفنی استفاده می‌کند. این نوع تلفن برای محیط‌هایی که کابل تلفن وجود دارد مانند دفاتر، مراکز تماس و کارخانه‌ها مناسب است‌.

تلفن تحت شبکه بی‌سیم: تلفن تحت شبکه بی‌سیم یه جای کابل تلفن به شبکه بی‌سیم متصل می‌شود و مانند تلفن تحت شبکه باسیم از اینترنت برای برقراری تماس تلفنی استفاده می‌کند. این تلفن برای استفاده در محیط‌هایی که کابل تلفن وجود ندارد، مانند فضاهای باز، ساختمان‌های بزرگ و محیط‌های صنعتی مناسب است. این نوع تلفن به دسته‌های متفاوتی مانند وای‌فای (WiFi) و دکت (Dect) تقسیم می‌شود که در ادامه معرفی می‌شوند.

تلفن تحت شبکه WiFi: معمولاً از تلفن تحت شبکه وای‌فای در محیط‌هایی که دسترسی به شبکه بی‌سیم وای فای وجود دارد مانند مراکز تجاری، دفاتر و منازل مناسب است. جابه‌جایی راحت این مدل‌ها از مزیت‌ آن‌ها به شمار می‌رود.

تلفن تحت شبکه DECT: تلفن تحت شبکه DECT یا Digital Enhanced Cordless Telecommunications برای برقراری تماس‌های تلفنی از تکنولوژی دکت که یک استاندارد جهانی برای تلفن‌های بی‌سیم است استفاده می‌کند. استفاده از این تلفن‌ها برای محیط‌هایی مانند دفاتر، منازل و مراکز تجاری مناسب است.

تلفن تحت شبکه USB: تلفن تحت شبکه یو‌اس‌بی (USB) از انواع تلفن‌های تحت شبکه بی‌سیم است که برای انصال به کامپیوتر یا دستگاه.های دیگر از پورت USB استفاده می‌کند. از تلفن USB بی‌سیم به عنوان یک دستگاه ورودی/خروجی برای کامپیوتر برای برقراری تماس‌های تلفنی استفاده می‌شود. این تلفن معمولاً با نرم‌افزارهایی که برای برقراری تماس از طریق اینترنت استفاده می‌کنند، مانند اسکایپ (Skype) هماهنگ می‌شود.

تلفن تحت شبکه نرم افزاری (Soft Phone): تلفن‌های تحت شبکه نرم‌افزاری با نام سافت فون (Soft Phone) نیز شناخته می‌شوند. این تلفن بی‌سیم به صورت نرم‌افزاری در کامپیوتر، لپ‌تاپ یا سایر دستگاه‌های هوشمند نصب می‌شود و امکان برقراری تماس از بستر اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کند. تلفن‌های تحت شبکه نرم افزاری برای کارکنان دورکار و بازاریاب‌ها گزینه مناسبی است.

چگونگی عملکرد تلفن‌های تحت شبکه

تلفن‌های تحت شبکه یا متصل به ویپ، از طریق شبکه‌های اینترنت یا شبکه داخلی سازمان به سرورهای تلفنی یا سیستم‌های تلفنی متصل می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند تا با استفاده از شماره تلفن داخلی با کاربران خارجی و داخلی ارتباط برقرار کنند. عملکرد این تلفن‌ها نیز به صورت دیجیتال است و صدا به صورت داده‌های دیجیتال از طریق شبکه انتقال پیدا می‌کند.

تلفن‌های تحت شبکه قابلیت‌های متنوعی را برای کاربران فراهم می‌کنند. برخی از این قابلیت‌ها شامل ارسال و دریافت و پیام‌های صوتی، برقراری تماس‌.های چند نفره، انتقال تماس به یک دستگاه دیگر و مدیریت تماس‌ها و تنظیمات مرتبط با تلفن می‌شوند. علاوه بر این، تلفن‌های IP از امنیت و کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند.

چرا لازم است کسب‌وکارها از تلفن تحت شبکه استفاده کنند؟

استفاده از تلفن تحت شبکه یا ویپ برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به دلیل کاهش هزینه‌ها، افزایش امنیت، بهبود کیفیت تماس‌های صوتی و تصویری، افزایش بهره‌وری، امکانات متنوع و مرتبط با کسب‌وکارها، گزینه‌ای بسیار جذاب، کارآمد و مفید است. همچنین استفاده از تلفن‌های ویپ آسان است و نیازی به آموزش‌های پیچیده و سختی ندارد و تمامی کارکنان می‌توانند به راحتی از آن‌ استفاده کنند و فعالیت‌های مرتبط با تماس‌های شرکت را مدیریت کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر مخصوصا پی بردن به این موضوع که آیا کسب و کار شما به تلفن های تحت شبکه نیاز دارد میتوانید این مقاله را بخوانید: چرا کسب و کار ها از تلفن ویپ استفاده میکنند؟

مزایای استفاده از تلفن IP

  • کاهش هزینه‌های تماس تلفنی: یکی از بزرگترین مزایای استفاده از تلفن‌های تحت شبکه کاهش هزینه‌های تلفنی است زیرا با استفاده از شبکه اینترنت به جای شبکه تلفن، هزینه تماس‌ها به ویژه تماس‌های بین شهری و بین‌المللی کاهش پیدا می‌کند.
  • افزایش کیفیت تماس‌ها: تلفن تحت شبکه به کاربران این امکان را می‌دهد تا مکالمات و تماس‌هایی با کیفیت بالاتر و صدای واضح‌تر را تجربه کنند.
  • امنیت بالا: به کارگیری قابلیت رمزنگاری برای حفاظت از اطلاعات حساس و محرمانه این امکان را فراهم می‌کند تا تماس‌های امنی برقرار شوند.
  • فراهم کردن امکانات پیشرفته: تلفن تحت شبکه امکانات پیشرفته‌ای مانند ویدئو کنفرانس، تماس‌های همزمان، تنظیمات مختلف و غیره را فراهم می‌کند. این امکانات به کاربران این امکان را می‌دهند تا به صورت مناسب و مطابق با نیازهای خود از تلفن تحت شبکه استفاده کنند.
  • ارتباط با سایر سیستم‌ها: تلفن‌های تحت شیکه به راحتی می‌توانند با سیستم‌های دیگر کسب‌وکار مانند نرم‌ افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، سرورهای ایمیل و دیگر برنامه‌های ارتباطی ادغام و مرتبط شوند.
  • جابه‌جایی آسان: تلفن‌های تحت شبکه می‌توانند در هر جایی که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد مورد استفاده قرار بگیرند. این قابلیت برای کارکنان دورکار و دسترسی به تمامی ویژگی‌ها در جایی خارج از شرکت ویژگی فوق‌العاده‌ای است.
  • تحلیل تماس‌ها و دریافت گزارش: تلفن‌های تحت شبکه می‌توانند تحلیل‌هایی دقیق از تماس‌ها را به همراه گزارش‌های لازم ارائه دهند. این ویژگی‌ها به شناسایی روندها، پیگیری معیارهای عملکرد و اتخاذ تصمیم‌های مبتنی بر داده در ارتباطات کسب‌وکار کمک می‌کنند.
  • گسترش آسان سیستم تلفنی: در صورتی که بخواهید کسب‌وکار خود را گسترش دهید، می‌توانید تعداد تلفن‌های تحت شبکه را در شبکه خود افزایش دهید و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌ در آپگریدهای سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری گران، سیستم تلفنی خود را گسترش دهید.

محدودیت‌های استفاده از تلفن IP

همانند هر فناوری دیگری استفاده از تلفن‌های تحت شبکه با محدودیت‌هایی همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

  • وابستگی به شبکه: استفاده از تلفن‌های تحت شبکه، وابسته به شبکه اینترنتی است و در صورت قطع شبکه امکان استفاده از تلفن تحت شبکه به شدت محدود می‌شود.
  • نیاز به شبکه با پهنای باند کافی: استفاده از تلفن‌های تحت شبکه به یک شبکه با پهنای باند کافی نیاز دارد. در صورت عدم توانایی شبکه در پشتیبانی از ترافیک تماس‌های تحت شبکه کیفیت تماس‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  • نیاز به تجهیزات شبکه متناسب: استفاده از تلفن‌های تحت شبکه نیازمند تجهیزات شبکه مناسب است. در صورتی که شبکه به طور کامل تجهیز نشده باشد ممکن است نیاز به پرداخت هزینه مجدد برای تجهیز شبکه باشد.
  • نیاز به توانایی تعمیر و نگهداری: همانند هر دستگاه دیگری تلفن‌های تحت شبکه نیاز به تعمیر و نگهداری دارند تا کیفیت تماس‌ها حفظ و از عملکرد صحیح تلفن‌ها اطمینان حاصل شود.
  • وابستگی به برق: تلفن‌های تحت شبکه برای تأمین انرژی لازم برای عملکرد خود به برق وابسته هستند. این تلفن‌ها می‌توانند از منابع انرژی متفاوتی مانند برق شهری و PoE (Power over Ethernet)  استفاده کنند. وابستگی به برق شهری باعث می‌شود در صورت قطعی برق عملکرد تلفن‌های تحت شبکه با مشکل مواجه شود. در مقابل، ویژگی PoE این امکان را فراهم می‌کند که تلفن‌های تحت شبکه انرژی لازم را از طریق کابل شبکه تأمین کنند.

نحوه استفاده از تلفن‌های تحت شبکه

برای استفاده از خدمات ویپ پیش از هر چیز برای مدیریت و پشتیبانی یکپارچه از تمامی بخش‌های مجموعه باید به یک سرور ویپ دسترسی داشته باشید. برای انتخاب سرور مناسب مرکز تلفن تحت شبکه می‌توانید از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

  1.  استفاده از یک سانترال تحت شبکه:

این روش، مورد تأیید بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌وکار است و از یک باکس فیزیکی سانترال (IP PBX) برای راه‌ اندازی مرکز تلفن ویپ استفاده می‌شود. باکس سانترال تحت شبکه به عنوان سرور اصلی مرکز تلفن عمل می‌کند که تمامی برنامه‌های لازم را به صورت یکپارچه در خود دارد و نیازی به نصب آن‌ها نیست. همچنین این باکس‌ها تمامی ابزارهای لازم برای راه‌اندازی تلفن تحت شبکه را در اختیار صاحبان کسب‌وکار و مدیران قرار می‌دهند.

  1.  استفاده از یک سرور و نصب نرم افزار استریسک:

در این روش یک سرور برای VoIP انتخاب می‌شود. پس از آن نرم افزار مخصوص که می‌تواند الستیکس، ایزابل، Free PBX یا … باشد بر روی آن نصب می‌شود که هسته اصلی همه‌ی این نرم افزارها، نرم افزار استریسک (Asterix) است. علاوه بر این، در این روش کلیه‌ی نرم افزارها و سخت افزارهای لازم به صورت جداگانه بر روی سرور قرار می‌گیرند.

شکل ظاهری تلفن تحت شبکه

تلفن‌های تحت شبکه شکل‌ و ظاهر متنوعی دارند و از طراحی‌های مختلفی برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. تلفن‌های تحت شبکه دارای صفحه نمایش LCD و کلید‌های مختلفی هستند که برای انجام تماس‌ها و عملیات‌های مختلف در دسترس کاربران قرار دارند. بعضی از تلفن.های تحت شبکه دارای کلیدهای بزرگتری هستند که برای افراد با دستان بزرگ طراحی شده‌اند.

کلیدهای قرار گرفته بر روی تلفن‌های تحت شبکه شامل کلیدهای پاسخ به تماس، رد تماس، کنترل صدا (کم و زیاد کردن صدا) هستند. همچنین این تلفن‌ها دارای بلندگوی داخلی هستند. در برخی از مدل‌های تلفن‌های تحت شبکه پورت USB و پورت هدست نیز وجود دارد.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی تلفن های تحت شبکه

تلفن‌های معمولی و تلفن‌های تحت شبکه ساختار متفاوتی دارند؛ به همین دلیل برای راه‌ اندازی تلفن‌های تحت شبکه تجهیزات زیر لازم هستند. این تجهیزات به بهبود ارتباطات داخلی و خارجی شرکت‌ها نیز کمک می‌کنند.

تلفن‌های IP: از این تلفن‌ها برای برقراری تماس‌های صوتی و تصویری از طریق شبکه اینترنت استفاده می‌شود.

سانترال IP PBX: از این دستگاه مرکزی برای مدیریت تماس‌های تلفنی استفاده می‌شود. سانترال IP PBX به تلفن‌های IP متصل می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر و با دستگاه‌های دیگری که به شبکه متصل هستند ارتباط برقرار کنند.

گیت وی‌ (Gate way): گیت وی‌ها ممکن است در برخی از سیستم‌های تحت شبکه استفاده شوند. گیت‌ وی‌ به عنوان یک واسط بین سیستم ویپ و شبکه مخابراتی آنالوگ عمل می‌کند که وظیفه آن‌ تبدیل داده‌های هر یک از طرفین به داده‌هایی قابل استفاده برای طرف مقابل است. گیت وی‌ها به دسته بندی‌های مختلفی مانند PRI/BRI، FXS، FXI و GSM تقسیم می‌شوند که بر اساس کاربرد متفاوت هستند.

سوئیچ شبکه: این دستگاه برای ارسال و دریافت داده‌ها در شبکه استفاده می‌شود. با اتصال تلفن‌های IP و سانترال IP PBX به یک سوئیچ شبکه، این دستگاه‌ها قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر دستگاه‌های متصل به شبکه ارتباط برقرار کنند.

برندهای مختلف تولید کننده تلفن‌های تحت شبکه

فنویل (Fanvil): فنویل شرکتی چینی است که در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد و انواع تلفن‌های تحت شبکه را تولید و عرضه می‌کند. این برند از برندهای محبوب و قدرتمند در زمینه تلفن‌های تحت شبکه است. شما میتوانید برای خرید تلفن تحت شبکه فنویل از طریق فروشگاه سپهر اقدام نمایید.

سيسكو (CISCO): شرکت سیسکو از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات و شبکه در جهان است. محصولات تلفن تحت شبکه این شرکت برای سطوح مختلف کاربری از جمله مشتریان کوچک و متوسط تا شرکت‌های بزرگ مناسب هستند و از طراحی و پشتیبانی قوی نیز برخوردار هستند.

گرنداستریم (Grandstream): شرکت گرنداستریم در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد و در زمینه تولید تجهیزات تلفنی و تحت شبکه فعالیت می‌کند. این شرکت آمریکایی از برندهای اقتصادی به شمار می‌رود.

اسنام (SNOM): شرکت اسنام در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و در زمینه تولید تجهیزات تلفنی و تحت شبکه فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت برای شرکت‌های کوچک و متوسط مناسب هستند.

اتکام (Atcom): اتکام برندی چینی است که دارای کیفیت نسبتاً خوبی است و از برندهای اقتصادی در زمینه تلفن‌های تحت شبکه به شمار می‌رود.‌

یالینک (Yealink): شرکت یالینگ در زمینه تولید تجهیزات تلفنی و تحت شبکه فعال است و طراحی‌های زیبا و مناسبی را نیز دارد. کیفیت محصولات این شرکت بالا است و جایگاه خوبی در بازار نیز دارند.

زیکو (Zycoo): برند زیکو نیز برندی چینی است که محصولات تلفن تحت شبکه آن برای شرکت‌های کوچک و متوسط مناسب هستند.

نیوراک (Newrock): برند نیوراک برندی چینی است که محصولاتش برای شرکت‌های بزرگ مناسب هستند. کیفیت تلفن‌های تحت شبکه این برند در مقایسه با سایر محصولات همین برند کیفیت پایین‌تری دارند.

سنگوما (Sangoma): محصولات برند سنگوما ساخت کشور آمریکا هستند که محصولات آن شامل تلفن‌های تحت شبکه، گیتوی‌های تلفنی و … می‌شوند.

فروشگاه سپهر، فروشگاه تلفن های تحت شبکه فنویل

فروشگاه سپهر یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش تلفن‌های تحت شبکه در ایران است که محصولات متنوعی از برندهای معتبر از جمله برند فنویل را ارائه می‌دهد. محصولات این فروشگاه با کمترین قیمت ممکن و بالاترین کیفیت، همراه با خدمات پس از فروش ویژه به فروش می‌رسند. برای خرید تلفن تحت شبکه میتوانید از طریق دسته‌یندی‌های فروشگاه سپهر اقدام کنید. 

فروشگاه سپهر به عنوان نماینده رسمی برند فنویل در ایران، تلفن‌های تحت شبکه این برند را با اطمینان از اصالت و کیفیت آن، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهد.

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت