انواع دوربین های مداربسته و کاربرد های آن

MahshadtavakoliMahshadtavakoli
141 بازدید
انواع دوربین های مداربسته و کاربرد های آن

دوربین‌های مداربسته از ابزارهای مهم در برقراری حفاظت و امنیت اماکن مختلف هستند. کاربردهای دوربین مداربسته با توجه به نوع آن‌ بسیار متنوع است و موجب رفع نیازهای مختلف کاربران شده است. همچنین دوربین‌های مداربسته در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص هستند. در این مقاله سپهر با انواع دوربین‌ مداربسته و کاربردهای آن‌ها آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

انواع دوربین مداربسته

احتمالاً این سؤال برای شما پیش آمده است که «چند نوع دوربین مداربسته داریم؟». دوربین‌های مداربسته بر اساس ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوعی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه دسته‌بندی‌های کلی و انواع هر یک از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

انواع دوربین مداربسته بر اساس تکنولوژی ساخت

تکنولوژی ساخت یکی از معیارهای تقسیم‌بندی انواع دوربین‌های مداربسته است. نحوه انتقال تصویر در دوربین‌های مداربسته از طریق راه‌های مختلفی انجام می‌شود که موجب تفاوت در نوع نصب و راه‌اندازی آن‌ها نیز شده‌ است. در برخی از دوربین‌های مداربسته انتقال تصاویر و گاهی صد،ا توسط سیم و در برخی دیگر به صورت بدون سیم یا وایرلس انجام می‌شود. کاربردهای دوربین مداربسته با توجه به نوع آن شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دوربین مداربسته آنالوگ
  • دوربین مداربسته AHD
  • دوربین مداربسته HDCVI
  • دوربین مداربسته HDTVI
  • دوربین مداربسته IP یا تحت شبکه
  • دوربین مداربسته HDSDI
  • دوربین مداربسته Wireless یا بی‌سیم

دوربین مداربسته آنالوگ:

در ابتدا دوربین‌های مداربسته بر اساس تکنولوژی آنالوگ تولید و عرضه می‌شدند که نصب آن‌ها به کمک کابل کواکسیکال انجام می‌شود. این دوربین‌ها تصاویر را با کیفیت ۹۶۰H ضبط می‌کنند و معایبی مانند کیفیت پایین، اختلال و نویز در تصاویر را دارند. امروزه انواع جدیدی از دوربین‌های مداربسته آنالوگ تولید می‌شوند که دارای کیفیت بالاتری هستند و بنابراین از دوربین‌های آنالوگ قدیمی کمتر استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته AHD:

دوربین مداربسته Analogue High Definition که به اختصار به آن ADH می‌گویند از انواع دوربین‌ مداربسته آنالوگ و تولید کمپانی Nextchip است. مهم‌ترین تفاوت دوربین‌های مداربسته AHD با دوربین‌های مداربسته آنالوگ کیفیت تصاویر ضبط شده توسط این دوربین‌ها است. دوربین‌های AHD  کیفیت تصاویر بالاتر و زنده‌تری نسبت به دوربین‌های آنالوگ دارند.

حداقل کیفیت تصاویر در این دوربین‌ها ۷۲۰P و حداکثر ۱۰۸۰P است. در دوربین مداربسته AHD انتقال تصاویر به وسیله سیم انجام می‌شود و برای ضبط تصاویر باید از دستگاه DVR استفاده شود. دوربین مداربسته AHD از دوربین‌های مقرون به صرفه و با کیفیت تصاویر خوب نیز به شمار می‌رود.

دوربین مداربسته HDCVI:

دوربین مداربسته High Definition Composite Video Interface یا به اختصار HDCVI توسط شرکت داهوا (Dahua) تولید و عرضه می‌شود و از انواع دوربین‌ مداربسته آنالوگ و باسیم است. انتقال تصاویر و صدا در دوربین HDCVI داهوا به وسیله کابل کواکسیکال انجام می‌شود. برای ضبط تصاویر این دوربین باید از  دستگاه HDCVR استفاده شود.

دوربین‌های HDCVI داهوا در رزولوشن‌های ۷۲۰P تا ۸MP (4K) ارائه شده‌‌اند. این دوربین‌ها‌ در اشکال مختلفی نیز طراحی و تولید می‌شوند. از ویژگی‌های متنوع این دوربین‌ها می‌توان به قابلیت ارسال صدا، ارسال دستورهای کنترلی، دید واضح در شب و غیره اشاره کرد. همچنین دوربین HDCVI قیمت مناسب و کیفیت بالایی دارد.

دوربین مداربسته HDTVI:

دوربین مداربسته High Definition Transport Video Interface یا به اختصار HDTVI که توسط شرکت هایک ویژن (Hikvision) تولید و عرضه می‌شود یکی دیگر از انواع دوربین مداربسته آنالوگ و باسیم است. این دوربین از رقبای دوربین‌های آنالوگ AHD و HDCVI نیز به شمار می‌رود. انتقال تصاویر در این دوربین مانند سایر دوربین‌های مداربسته آنالوگ از طریق کابل کواکسیکال انجام می‌شود. این دوربین در رزولوشن‌های ۷۲۰P و ۱۰۸۰P ارائه شده است. نصب آسان، کیفیت بالای تصاویر و عدم تأخیر در ارسال تصاویر از ویژگی‌های دوربین‌ مداربسته HDTVI هایک ویژن و کاربردهای دوربین مداربسته با توجه به نوع آن هستند.

دوربین مداربسته IP یا تحت شبکه:

کیفیت تصاویر در دوربین‌های تحت شبکه نسبت به دوربین‌های آنالوگ بسیار متفاوت است. کیفیت تصاویر دوربین‌های تحت شبکه بسیار بالاتر است و در کیفیت‌های ۲ مگاپیکسل تا ۲۰ مگاپیکسل ارائه می‌شود. از کاربردهای دوربین مداربسته با توجه به نوع آن می‌توان به کاربرد و اهمیت دوربین‌های ۲۰ مگاپیکسلی برای مراکز و ارگان‌های بزرگ برای بررسی جزئیات اشاره کرد. این دوربین‌ها در دو نوع بی‌سیم و باسیم به بازار عرضه شده‌اند که مدل‌های باسیم از کابل‌های با استاندارد CAT استفاده می‌کنند.

بسیاری از دوربین‌های تحت شبکه (IP) از ویژگی‌های برجسته هوش مصنوعی مانند تشخیص حرکت (Motion Detector)، تشخیص دما و غیره بهره‌مند هستند. قابلیت تشخیص حرکت به دوربین مداربسته کمک می‌کند تا تنها در هنگام تشخیص حرکت روشن شود و شروع به ضبط تصاویر نماید. همچنین به کمک این دسته از دوربین‌های مداربسته می‌توان تصاویر را به صورت زنده بر روی گوشی موبایل و کامپیوتر در هر زمان و مکانی که فرد بخواهد، از طریق اینترنت مشاهده کرد.

انواع دوربین‌های مداربسته تحت شبکه یا IP به دلیل ویژگی‌ها و جذابیت‌های منحصر به فرد قیمت بالاتری را نیز نسبت به سایر انواع دوربین‌های مداربسته دارند.

دوربین مداربسته HDSDI:

دوربین مداربسته High Definition Serial Digital Interface یا به اختصار HDSDI از سری دوربین‌های مداربسته است که قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت HD را دارد. در فاصله‌های کوتاه انتقال تصاویر این دوربین‌ها به کمک کابل کواکسیکال و در فاصله‌های طولانی به کمک فیبر نوری انجام می‌شود.

دوربین HDSDI از انواع دوربین مداربسته دیجیتال است و به تکنولوژی دوربین‌های مداربسته تحت شبکه (IP) شباهت بیشتری دارد اما چون انتقال اطلاعات در آن مانند دوربین‌های آنالوگ با استفاده از بستر کواکسیکال انجام می‌شود، بسیاری از متخصصان آن را در دسته تکنولوژی‌های آنالوگ HD قرار می‌دهند. قیمت بالا و امکانات این دوربین‌ها مانع از رشد آن‌ها شده است. در حال حاضر کاربرد این دوربین‌ها در کاربری‌های تخصصی است.

دوربین مداربسته Wireless یا بی‌سیم:

دوربین‌های مداربسته وایرلس یا بی‌سیم به دلیل استفاده نکردن از سیم در نصب و انتقال اطلاعات، دارای نصب آسان‌تر و هزینه کمتری هستند. این دوربین‌ها در دو نوع آنالوگ و تحت شبکه (IP) عرضه شده‌اند. در دوربین‌های آنالوگ بی‌سیم ابتدا تصاویر باید به سیگنال‌های رادیویی تبدیل و سپس ارسال شوند‌. استفاده از این نوع دوربین‌‌های بی‌سیم با وجود قیمت پایینی که دارند محدود است اما دوربین‌های بی‌سیم تحت شبکه (IP) به دلیل انتقال سریع و آسان اطلاعات از طریق بستر اینترنت و کیفیت بالای تصاویر بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری

شکل ظاهری دوربین‌های مداربسته باعث شده است تا کاربرد آن‌ها برای محیط‌های خارجی و داخلی، میدان دید مورد نیاز و سایر موارد متفاوت باشید. بر اساس شکل ظاهری و بدنه چند نوع دوربین مداربسته داریم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دوربین مداربسته دام
  • دوربین مداربسته اسپید دام
  • دوربین مداربسته بولت
  • دوربین مداربسته مکعبی یا کیوب
  • دوربین مداربسته چشم ماهی
  • دوربین مداربسته صنعتی یا باکس
  • دوربین مداربسته لامپی
  • دوربین مداربسته پین هول

دوربین مداربسته دام:

این دوربین‌ها ظاهری نیمه کروی و گنبدی شکل دارند. در زبان انگلیسی واژه Dome به معنای گنبد است و به همین دلیل به این دوربین‌ها، دوربین‌های مداربسته دام گفته می‌شود. دوربین‌های دام معمولاً در فضاهای داخلی که سقف‌ دارند استفاده می‌شوند. کاربرد دوربین‌های مداربسته دام با توجه به نوع آن غیرصنعتی است. دوربین‌های مداربسته دام در دو شکل ظاهری ساخته شده‌اند؛ در برخی از آن‌‌ها لنز دوربین داخل یک حباب شفاف قرار دارد و در برخی دیگر لنز به راحتی قابل مشاهده است. دوربین‌های دام در اندازه‌های مختلفی نیز تولید شده‌اند که کاربردهای متنوعی دارند. معمولاً این دوربین‌ها دارای دید در شب متوسطی هستند. بدنه دوربین‌های دام در بیشتر موارد از جنس پلاستیک است اما در برخی از مدل‌های آن بدنه از جنس فلز ساخته شده است.

دوربین مداربسته اسپید دام:

دوربین‌های مداربسته اسپید دام (Speed Dome) با نام‌های دوربین گردان، دوربین چرخان و PTZ نیز شناخته می‌شوند. این دوربین‌ها مانند دوربین‌های دام ظاهر نیمه کروی دارند. ویژگی‌های متمایز این دوربین‌ها نسبت به سایر دوربین‌ها شامل قابلیت چرخش عمودی و افقی به صورت ۱۸۰ یا حتی ۳۶۰ درجه، سرعت چرخش بالا و قابلیت زوم اپتیکال و دیجیتال آنلاین بدون افت کیفیت می‌شوند. دوربین‌های اسپید دام با استاندارد IP66 و در سایزهای مختلف و با قدرت زوم‌های متفاوت تولید شده‌اند. همچنین دوربین‌های اسپید دام دارای قابلیت Preset، کنترل از راه دور و دید در شب بالا هستند. برخی از مدل‌های این دوربین‌ها دارای تکنولوژی پیشرفته تعقیب سوژه خودکار یا Auto Tracking نیز هستند.

دوربین مداربسته بولت:

این دوربین‌ها استوانه‌ای یا مکعبی شکل هستند. اندازه کوچک و شباهت ظاهری این دوربین‌ها به گلوله تفنگ باعث شده است به آن‌ها Bullet بگویند. پوشش ضد آب و خاک و از جنس فلز دوربین‌های مداربسته بولت آن‌ها را برای فضاهای باز و محوطه بیرونی مانند باغ، ویلا، حیاط و غیره به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است. معمولاً انواع دوربین‌مداربسته بولت قابلیت چرخش ندارند به همین دلیل لنز ثابت با میدان دید محدودی دارند. این دوربین‌ها برای مانیتورینگ در طول شب مناسب هستند. هرچه کیس لوله‌ها بزرگ‌تر باشد، به دلیل قرار گرفتن تعداد LED‌های بیشتر در آن، دید در شب دوربین نیز بهتر است.

دوربین مداربسته مکعبی:

به دوربین‌های مداربسته مکعبی یا کیوب (Cube)، دوربین‌های همه کاره نیز گفته می‌شود. این دوربین‌ها قابلیت‌های متنوعی را ارائه می‌دهند و معمولاً در فضاهای کوچک و داخلی مانند منازل و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوربین‌های کیوب از رایج‌ترین انواع دوربین مداربسته بی‌سیم هستند. برخی از این دوربین‌ها میکروفون داخلی و اسپیکر دارند و ارتباط صوتی دوطرفه را برقرار می‌کنند. دوربین‌های مکعبی معمولاً دارای کارت حافظه هستند. بدنه این دوربین‌ها نیز دارای مقاومت کمی است.

دوربین مداربسته چشم ماهی:

دوربین مداربسته چشم ماهی یا Fisheye به دلیل کارکرد لنز آن که مشابه چشم ماهی است به این اسم نام گذاری شده است. دوربین چشم ماهی دارای قابلیت تصویر برداری ۳۶۰ درجه و به صورت پانوراما است که امکان تقسیم بندی آن به دو بخش ۱۸۰ درجه یا چهار بخش ۹۰ درجه وجود دارد. این دوربین‌ها بر روی سقف نصب می‌شوند و برای محل‌هایی که دارای سقف بلند هستند مانند سالن‌های آمفی تئاتر، سوله‌ها، انبار کارخانه‌ها، هایپر مارکت‌ها و غیره مناسب هستند. ارتفاع نصب این دوربین‌ها بر روی میزان دید آن‌ها تأثیر می‌گذارد. استفاده از دوربین‌های مداربسته چشم ماهی باعث کاهش تعداد دوربین‌های مصرفی در نظارت بر یک مکان می‌شود. از کاربردهای دوربین مداربسته چشم ماهی می‌توان به محیط‌های کاملاً روشن اشاره کرد چون این دوربین‌ها قابلیت دید در شب ندارند و برای اماکنی که نور کمی دارند مناسب نیستند.

دوربین مداربسته صنعتی یا باکس:

کاربرد دوربین‌های مداربسته باکس برای مصارف صنعتی است. از این دوربین‌ها در مکان‌هایی استفاده می‌شود که نور کافی دارد و به زوم قوی و تصاویر واضح احتیاج دارند. این نوع از دوربین‌های مداربسته لنز ندارند و می‌توان لنز ثابت یا متغییر مورد نیاز را بر روی آن‌ها نصب کرد. ساختار انواع دوربین مداربسته باکس، مشابه دوربین مداربسته بولت است با این تفاوت که در این دوربین LED دید در شب وجود ندارد و لنز آن باید به صورت جداگانه خریداری شود. این دوربین‌ها برای محیط‌های داخلی کاربرد دارند. امروزه با توجه گسترش انواع دوربین‌های مداربسته استفاده از این مدل دوربین‌ها رواج چندانی ندارد و کاربران از نمونه‌های جایگزین مانند دوربین مداربسته بولت استفاده می‌کنند که امکانات بیشتری را نیز در اختیارشان  قرار می‌دهد.

دوربین مداربسته لامپی:

این دوربین‌ها از لحاظ شکل ظاهری شبیه به لامپ هستند و قابلیت تولید نور دارند. دوربین‌های لامپی تصاویر را به صورت ۳۶۰ درجه ضبط می‌کنند و به دلیل شکل ظاهری و وصل شدنشان به سرپیچ لامپ می‌توانند کارکرد مخفی نیز داشته باشند. این دوربین‌ها می‌توانند در مکان‌های مسقف و بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند. دوربین‌های مداربسته لامپی برای ذخیره تصاویر و فیلم‌ها از کارت حافظه (Micro SD Card) استفاده می‌کنند. همچنین کاربران می‌توانند از طریق اتصال به اینترنت تصاویر این دوربین را به صورت زنده مشاهده کنند.

دوربین مداربسته پین هول:

دوربین‌های مداربسته Pinhole به نام‌های دوربین‌های مینیاتوری و دوربین مخفی نیز معرفی شده‌اند. این دوربین‌ها اندازه بسیار کوچکی دارند و قابلیت نصب در مکان‌های مختلفی را دارند. لنز این دوربین‌ها می‌تواند به صورت ساده یا به اندازه یک سر سوزن یا به شکل یک پیچ چهار سو باشد. اغلب این دوربین‌ها قابلیت دید در شب ندارند و برای تصویر برداری در شب باید از نور مادون قرمز به صورت جداگانه استفاده شود. همچنین دوربین‌های مخفی دارای لنز ثابت هستند و دید محدودی را ایجاد می‌کنند. دوربین‌های مینیاتوری در دو نوع باسیم و بی‌سیم نیز ساخته شده‌اند. خرید دوربین‌ مداربسته پین هول به شکل قانونی دریافت مجوزهای خاص از مراجع قانونی نیاز دارد.

انواع دوربین مداربسته بر اساس لنز

هر چقدر عدد لنز دوربین مداربسته کوچکتر باشد، دوربین فضای بیشتری را پوشش می‌دهد و می‌توان نقاط بیشتری را مشاهده کرد.. این لنزها در شرایطی که نور کمی وجود دارد عملکرد بهتری دارند. هر چقدر عدد لنز بالاتر باشد، فضای کمتر و بسته‌تری را می‌توان مشاهده کرد اما اشیا در فاصله نزدیک‌تر و با وضوح بیشتری دیده می‌شوند. این لنزها برای نظارت و تمرکز بر اشیاء خاص و ضبط جزئیات دقیق در فاصله‌های دور مناسب هستند. دوربین‌ها از لحاظ لنز به دو دسته لنز ثابت یا Fixed و لنز متغییر یا Varifocal تقسیم می‌شوند.

  • لنز ثابت یا Fixed: دوربین‌های مداربسته با لنز ثابت فاصله کانونی ثابتی دارند و امکان تنظیم میدان دید آن‌ها وجود ندارد، بنابراین زوایای مشخصی را پوشش می‌دهند.
  • لنز متغییر یا Varifocal: دوربین‌های مداربسته با لنز‌ متغییر فاصله کانونی قابل تنظیمی دارند که به همین دلیل امکان تغییر میدان دید آن‌ها وجود دارد و می‌توان زوایای بیشتری را با آن‌ها پوشش داد.

انواع دوربین مداربسته بر اساس کیفیت تصاویر

کیفیت ضبط تصاویر به دوربین مداربسته و دستگاه ذخیره‌ساز آن بستگی دارد. به دلیل اهمیت بازبینی (Playback) تصاویر ضبط شده دوربین نداربسته باید در انتخاب دستگاه ذخیره‌ساز آن دقت داشته باشید. کیفیت تصاویر دستگاه نباید از دوربین مداربسته پایین‌تر باشد. وضوح تصاویر یا رزولوشن با مگاپیکسل بیان می‌شود و هر چقدر این عدد بالاتر باشد کیفیت تصویر و وضوح آن بالاتر است و جزئیات به ویژه در هنگام زوم با کیفیت خوبی قابل مشاهده هستند. بر اساس کیفیت تصویر چند نوع دوربین مداربسته داریم؛ استاندارد و کیفیت بالا.

  • دوربین‌های استاندارد: این دوربین‌ها دارای کیفیت تصاویر ۷۲۰p یا ۱۰۸۰p هستند.
  • دوربین‌های مداربسته با کیفیت بالا: این دوربین‌هادارای کیفیت بالا مانند ۴K هستند و در ثبت جزئیات دقیق‌تر هستند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس قابلیت دید در شب

بر اساس قابلیت دید در شب چند نوع دوربین مداربسته داریم که شامل دوربین مداربسته مادون قرمز و دوربین مداربسته حرارتی یا ترمال می‌شوند. تصاویر به دست آمده از دوربین مداربسته دید در شب در دو نوع سیاه و سفید و رنگی است.

دوربین مداربسته مادون قرمز:

این دوربین‌ها برای تصویر برداری از محیط در شب و نور کم از پرتوهای مادون قرمز استفاده می‌کنند. شدت نور مادون قرمز در برخی از دوربین‌های مداربسته دید در شب قابل تنظیم است. تنظیم شدت نور با توجه به فاصله و نیازهای محیط، تناسب خوبی را بین روسنایی و کیفیت تصویر ایجاد می‌کند. تصویر به دست آمده از دوربین‌های مادون قرمز به صورت سیاه سفید است. همچنین این دوربین‌ها در دور نوع IR و Exir در بازار موجود هستند که کیفیت تصاویر به دست آمده در نوع Exir بالاتر است.

دوربین مداربسته حرارتی (ترمال):

این دوربین‌ها از امواج حرارتی برای ایجاد تصویر از محیط استفاده می‌کنند. این دوربین‌های بدون آن که به نور مصنوعی نیاز داشته باشند از محیط تصویر برداری می‌کنند. دوربین‌های حرارتی برای تشخیص اجسام با دمای بالا و پایین مناسب هستند و به همین دلیل برای استفاده بهینه باید دوربینی با محدوده دمایی مناسب انتخاب شود. این دوربین‌ها در شرایط نوری مناسب تصاویری رنگی ایجاد می‌کنند. انواع دید در شب رنگی شامل Spotlight، Starlight، Color Vu و Warm Light هستند.

فروشگاه اینترنتی سپهر یک فروشگاه آنلاین معتبر در زمینه فروش انواع تجهیزات بی‌سیم و دوربین‌های مداربسته است. این مجموعه همواره در تلاش است تا با ارائه محصولات متنوع و کاربردی، نیازهای مختلف شما را مرتفع نماید. کلیه محصولات موجود در فروشگاه سپهر از برندهای معتبر جهانی با بالاترین کیفیت، کمترین قیمت و با خدمات پس از فروش ویژه به شما عزیزان ارائه می‌شوند. برای خرید دوربین مداربسته و سایر محصولات می‌توانید به فروشگاه اینترنتی سپهر مراجعه کنید.

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت