تفاوت سانترال و ویپ چیست؟

MahshadtavakoliMahshadtavakoli
130 بازدید
تفاوت سانترال و ویپ

تفاوت سانترال و ویپ چیست؟ در دهه‌های اخیر با پیشرفت فناوری ارتباطات تلفن‌های ویپ به عنوان جایگزینی مدرن برای سانترال‌های قدیمی در سیستم‌های ارتباطی شرکت‌ها و سازمان‌ها معرفی شدند. هر یک از این تلفن‌ها دارای امکانات و قابلیت‌های متفاوتی هستند و برخی از نیازهای متفاوت کاربران را رفع می‌کنند. در این مقاله به بررسی تفاوت ویپ و سانترال‌ و مزایای تلفن ویپ نسبت به سانترال‌های قدیمی می‌پردازیم. در پایان نیز نتیجه گیری خواهیم کرد که کدام یک از این دو انتخاب مناسب‌تری است.

فهرست مطالب

تلفن ویپ چیست؟

تلفن ویپ (Voice over Internet Protocol) امکان مکالمه صوتی را از طریق شبکه اینترنت فراهم می‌کند. تماس‌ها در تلفن VoIP به صورت بسته‌های داده ارسال و دریافت می‌شوند. این تلفن‌ها علاوه بر تماس صوتی، امکان برفراری تماس تصویری را با دیگران در هر کجای دنیا فراهم می‌کنند. همچنین می‌توانید از امکان ارسال پیام‌های صوتی، دریافت گزارش، مکالمات چند طرفه، انتقال تماس بین دستگاه‌های مختلف بهره ببرید. مزایای تلفن‌ ویپ باعث شده است که طرفداران زیادی داشته باشد. این تلفن‌ها به طور گسترده در ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر بالا بردن بازدهی کارکنان، موجب رضایت‌مندی مشتریان نیز می‌شوند. به طور کلی تلفن ویپ یک راه مدرن و کارآمد برای برقراری تماس صوتی است که با استفاده از اینترنت، امکانات پیشرفته‌ای را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

استفاده از تلفن ویپ برای دفترکار

تفاوت تلفن ویپ با تلفن سانترال قدیمی

تلفن ویپ و تلفن سانترال قدیمی در عملکرد و امکاناتی که ارائه می‌دهند تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند که در ادامه تفاوت‌های کلیدی ویپ و سانترال را بررسی می‌کنیم:

تکنولوژی ارتباطی:

اولین و اساسی‌ترین تفاوت ویپ و سانترال تکنولوژی ارتباطی آن‌ها است. تلفن سانترال قدیمی از خطوط سیمی برای برقراری تماس استفاده می‌کند. تلفن ویپ اما از شبکه اینترنت و پروتکل‌های اینترنتی برای برقراری تماس و انتقال صدا استفاده می‌کند. بنابراین تلفن ویپ صدا را به داده‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند و از طریق اینترنت آن‌ها را ارسال و دریافت می‌کند.

مزیت تلف ویپ

امکانات و قابلیت‌ها:

دومین تفاوت ویپ و سانترال در امکانات و‌ قابلیت‌های آن‌ها است. تلفن ویپ امکانات و قابلیت‌های زیاد و متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که معمولاً در تلفن‌های سانترال قدیمی مشاهده نمی‌شود. برخی از این امکانات شامل دفترچه تلفن مرکزی، مدیریت مرکز تماس، انتقال تماس داخلی، ارسال پیام صوتی، جلسات کنفرانسی و … می‌شوند.

کیفیت تماس:

تکنولوژی ویپ در طول سال‌ها به طرز چشم‌گیری پیشرفت کرده است و در حال حاضر کیفیت تماس‌ تلفن‌های ویپ با تلفن‌های سانترال قدیمی می‌تواند در یک رده یا بهتر باشد. با این حال به دلیل تغییرات احتمالی در پایداری و پهنای باند اینترنت، کیفیت تماس ویپ ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد. تلفن‌های سنتی چون از خطوط مسی استفاده می‌کنند به طور کلی کیفیت تماس ثابتی دارند.

انعطاف پذیری:

تلفن ویپ انعطاف پذیری بیشتری نسبت به تلفن سانترال قدیمی دارد. با تلفن ویپ می‌توانید از هر جای دنیا با اتصال به اینترنت به تماس‌های خود دسترسی داشته باشید. همچنین امکانات جدیدی را اضافه کنید و سیستم را بر اساس نیازهای خود سفارشی سازی کنید. در مقابل، تلفن‌های سانترال قدیمی معمولاً محدودیت‌هایی در انتقال تماس و امکانات پیشرفته دارند که برای اضافه کردن امکانات جدید به تغییرات سخت‌افزاری نیاز است.

قابلیت مقیاس پذیری:

مقیاس پذیری یکی دیگر از تفاوت‌های ویپ و سانترال است. تلفن‌های VoIP مقیاس پذیری بیشتری نسبت به تلفن‌های سنتی دارند. اضافه کردن یا خذف کردن خطوط تلفن در تلفن ویپ تقریباً آسان است و می‌تواند از طریق پیکربندی نرم‌افزاری انجام شود. اما سیستم‌های تلفن سانترال به خطوط تلفن فیزیکی نیاز دارند و ممکن است هنگام تغییر به بازسازی پیچیده یا سخت افزار جدید و اضافه نیاز داشته باشند.

قابلیت جابه‌جایی:

تلفن‌های سانترال قدیمی چون از خطوط مسی استفاده می‌کنند امکان جابه‌جایی ندارند و به یک محدوده فیزیکی محدود می‌شوند. در صورت جابه‌جایی باید از قابلیت انتقال تماس یا دایورت کردن استفاده شود. در مقابل، تلفن ویپ در هر جایی که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین، این تفاوت ویپ و سانترال موجب می‌شود با VoIP، تماس‌های مهم را در سفرها و دور از محل کار خود از دست ندهید.

نصب و راه‌اندازی:

تفاوت ویپ و‌ سانترال در نصب، به نیاز آن‌ها به سخت‌افزار مرتبط است. در تلفن‌های سانترال قدیمی نیاز به نصب و راه‌اندازی یک سانترال فیزیکی و تلفن‌های سیمی وجود دارد. این سانترال قدیمی معمولاً به یک مرکز تلفنی وصل می‌شود وکابل‌های مسی برای اتصال تلفن‌ها به سانترال مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی، تلفن‌های ویپ به هیچ گونه سخت‌افزار فیزیکی نیاز ندارند و عملکرد آن‌ها به کمک نرم‌افزار تلفن ویپ پیاده سازی می‌شود.

سهولت استفاده:

استفاده از هر دو این تلفن‌ها آسان و ساده است اما در مواردی کاربران تلفن‌های ویپ به دلیل قابلیت‌ها و‌ امکانات متنوع این نوع تلفن‌ها به آموزش نیاز دارند. با آموزش‌های مربوطه، کاربران به راحتی می‌توانند با تلفن VoIP کار کنند و نیازهای شغلی خود را مرتفع نمایند.

نگهداری و پشتیبانی:

تفاوت ویپ و سانترال در نیاز به نگهداری و پشتیبانی، از مسائل مهم در شرکت‌ها و سازمان‌ها به شمار می‌رود. تلفن‌های ویپ به طور کلی نیاز کمتری به نگهداری و پشتیبانی دارند. به‌روزرسانی آسان نرم‌افزارها و پیکربندی سیستم از راه دور، نیاز به پشتیبانی فنی در محل را کاهش می‌دهد. سیستم‌های تلفن سنتی اغلب برای نگهداری و تعمیرات به تکنسین‌های متخصص نیاز دارند.

هزینه:

تفاوت ویپ و سانترال در هزینه یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو است. به طور کلی تلفن‌های ویپ به دلیل استفاده از بستر اینترنت، باعث کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌های تماس به ویژه‌ تماس‌های بین‌المللی می‌شوند. همچنین هزینه‌های نصب، تعمیر و نگهداری تلفن‌های ویپ از تلفن‌های سانترال قدیمی به دلیل عدم نیاز به سخت‌افزار کمتر است.

مزایای استفاده از تلفن های ویپ

مزیای استفاده از تلفن تحت شبکه برای کسب و کارها

استفاده از تلفن‌های VoIP (Voice over IP) مزایای بسیاری را ارائه می‌دهد. در زیر به برخی از مزایای تلفن ویپ اشاره می‌کنیم‌:

  • هزینه کمتر: یکی از مزایای بزرگ استفاده از تلفن ویپ هزینه‌های مرتبط با تماس‌های تلفنی است. با استفاده از اینترنت هزینه ارسال پیام صوتی، تماس بین‌المللی و ارتباط از راه دور به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. همچنین برخی از سرویس‌های رایگان از طریق تلفن ویپ برای کاربران فراهم می‌شود.
  • انعطاف ‌پذیری و قابلیت مقیاس ‌پذیری: تلفن‌های ویپ انعطاف ‌پذیری بالایی دارند و به راحتی با تغییرات محیط کاری ساگاز می‌شوند. بنابراین می‌توانید به راحتی خطوط تلفن جدید اضافه کنید یا خطوط موجود را حذف کنید. قابلیت مقیاس ‌پذیری نیز برای کسب‌وکارهایی که در حال رشد هستند یک مزیت ویژه و ارزشمند به شمار می‌رود.
  • امکانات پیشرفته: تلفن‌های ویپ امکانات پیشرفته‌تری نسبت به تلفن‌های سانترال قدیمی دارند. امکاناتی مانند تماس‌های تصویری، ایجاد کنفرانس بین‌المللی، تماس همزمان بر روی چند خط، امکان انتقال تماس بین دستگاه‌ها و … از مزایای تلفن ویپ هستند.
  • دسترسی آسان: با استفاده از تلفن ویپ می‌توانید در هر کجا که هستید، اگر اتصال اینترنت داشته باشید به خطوط تلفن دسترسی پیدا کنید. این امکان به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی از خطوط تلفن خود، در سفرها و محلی خارج از محیط کار خود استفاده کنید.
  • ادغام برنامه‌ها و سرویس‌ها: این تلفن‌ها به راحتی با تکنولوژی‌های جدید مانند گوشی‌های تلفن هوشمند، نرم‌افزارهای مختلف، سرویس‌های کسب‌وکار و … ادغام می‌شوند. این قابلیت به عنوان یکی از مزایای تلفن ویپ به شما در استفاده مفیدتر از ابزارها و تجربه کاربری بهتر با همکاران و مشتریان کمک می‌کند.
  • امنیت: یکی دیگر از مزایای تلفن ویپ، امنیت آن‌ است. تلفن ویپ از روش‌های رمزنگاری و امنیتی برای حفاظت از اطلاعات شما در حین تماس استفاده می‌کند. بنابراین از اطلاعات و داده‌های مهم شرکت در مقابل نفوذ افراد غیرمجاز جلوگیری می‌شود.
  • عمر طولانی: طولانی‌تر بودن عمر تلفن‌های ویپ در مقایسه با تلفن‌های سانترال قدیمی از دیگر مزایای تلفن ویپ است. به دلیل عدم استفاده از سخت‌افزارها برای راه‌اندازی این تلفن‌ها، نیاز به تعمیر و نگهداری آن‌ها کمتر است و در نتیجه عمر طولانی‌تری دارند.

نتیجه گیری پایانی سانترال یا ویپ؟

انتخاب بین سانترال و ویپ به نیازها و شرایط خاص شرکت شما بستگی دارد. در این میان برخی از عوامل در انتخاب بین این دو تأثیرگذار هستند. به طور مثال، اگر شرکت شما به یک محل فیزیکی محدود می‌شود و به سیستم تلفن داخلی نیاز دارید، ممکن است سانترال گزینه مناسبی باشد. در عین حال سانترال‌ها معمولاً به شبکه تلفنی سنتی متصل می‌شوند. اگر اینترنت و بستر شبکه آن ضعیف است،‌ استفاده از سانترال مناسب‌تر است. در این صورت سانترال بر روی زیرساخت‌های موجود قرار می‌گیرد و به تغییرات محیطی و به‌روزرسانی احتیاجی پیدا نخواهید کرد. در این میان سانترال قدیمی بدون هیچ عیبی نیست و از معایب آن هزینه‌های بالا و قابلیت مقیاس پذیری محدود است که باید آن را مدنظر قرار بدهید.

اگر بستر شبکه شما اینترنت پایدار و با پهنای باند کافی را ارائه می‌دهد، به دلیل مزایای تلفن ویپ که به آن‌ها اشاره شد استفاده از این تلفن‌ها بهتر است. با خرید تلفن تحت شبکه و همچنین خرید تجهیزات ویپ می‌توانید هزینه‌های کمتری را برای برقراری تماس بپردازید و از انعطاف پذیری بیشتری نیز بهره‌مند شوید. این تلفن‌ها قابلیت مقیاس‌ پذیری بالایی دارند و به راحتی با سایر برنامه‌ها و سرویس‌ها ادغام می‌شوند. در صورتی که ارتباطات بین‌المللی شرکت شما زیاد است استفاده از تلفن ویپ پیشنهاد می‌شود. تلفن تحت شبکه فنویل نیز یک نمونه معتبر و پرطرفدار در میان تلفن‌های ویپ است که در انواع مختلف و با امکانات متنوعی وجود دارد که نیازهای کسب‌وکار شما را در برقراری تماس با دیگران برطرف می‌نماید.

فروشگاه سپهر یک مجموعه معتبر در زمینه ارائه انواع تلفن‌های ویپ و تجهیزات ویپ است. شما عزیزان می‌توانید بهترین محصولات را از معتبرترین برندهای موجود در بازار از طریق فروشگاه اینترنتی سپهر خریداری نمایید. ما همواره در تلاش هستیم تا با حذف واسطه‌ها، محصولاتی باکیفیت را با کمترین قیمت ممکن به شما عزیزان ارائه دهیم. همچنین شما می‌توانید در صورت نیاز، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و از خدمات مشاوره رایگان فروشگاه اینترنتی سپهر بهره‌مند شوید.

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت