
چرا برای دفتر کار از تلفن تحت شبکه VOIP استفاده کنیم ؟
شاید برای شما هم این سوال پیش بیاد که برای دفتر کار خود از سیستم تلفن سانترال استفاده کنیم یا از سیستم تحت شبکه VOIP
ما در این مقاله قصد داریم تا مزایای تلفن تحت شبکه بر تلفن سانترال را بررسی نماییم.
با ما همراه باشید…
نصب و راه اندازی ساده
- سیستم های IP-PBX دارای رابط کاربری بر پایه وب هستند و از هر مکان روی شبکه می توان با استفاده از یک مرورگر وب به سیستم دسترسی داشت و تنظیمات و تغییرات مورد نظر را اعمال نمود در حالی که سیستم های تلفن سانترال باید از طریق نرم افزارهای خاص خود و یا شماره گیری کدهای خاص از روی تلفن برنامه ریزی شوند. که این کار به علت پیچیدگی تنها توسط کارشناسان دارای تجربه با همان برند خاص مورد استفاده امکان پذیر است .
کاهش چشمگیر هزینه ها
- با استفاده از سیستم های ویپ می توان مکالمات بین شهری و بین المللی را از طریق خطوط داده مانند اینترنت و یا شبکه های WAN بین شعب یک سازمان انجام داد و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های تلفن انجام داد.
عدم نیاز به سیم کشی اضافه و تجمیع کابل کشی
- برخلاف تلفن سانترال که می بایست برای هر مشترک یک زوج سیم ارائه کرد و برای افزایش مشترکین و یا نصب سیستم سانترال، حجم قابل ملاحظه ای سیم کشی انجام داد، سیستم های مبتنی برIP می توانند از بستر شبکه موجود برای کاربران استفاده کند و نیاز به سیم کشی اختصاصی ندارند. برای مثال یک سیستم VOIP می تواند از شبکه LAN متصل شده به رایانه کاربر برای خط تلفن نیز استفاده کند. همچنین از یک خط LAN می توان به صورت همزمان برای تعداد زیادی کاربر استفاده نمود. از طرفی سیستم VoIP امکان استفاده از شبکه بی سیم Wi-Fi در مکان هایی که امکان هیچ نوع سیم کشی وجود ندارد را ممکن می سازد.
عدم محدودیت در استفاده از یک برند
- در سیستم های سانترال برای حفظ کارایی سیستم معمولا توصیه می شود که اجزاء سیستم مانند گوشی کاربران و دیگر تجهیزات سیستم، از برند مشابه سیستم سانترال انتخاب شوند. در سیستم های VOIP به این علت که تمام تجهیزات مرتبط بر اساس استاندارد SIP ساخته می شوند، این محدودیت وجود ندارد و شما می توانید از هر برند مورد علاقه خود در هر قسمت ( تلفن ، سرور ، گیت وی ، اکسس پوینت و…. ) استفاده نمایید و در عین حال، هیچ کاهشی در کارایی سیستم مشاهده نخواهید کرد.
قابلیت توسعه پذیری
- سیستم های ویپ در ظرفیت خطوط شهری و تعداد مشترکین بسیار انعطاف پذیر هستند. هرگاه به تعداد بیشتری از خطوط شهری نیاز باشد و یا بخواهید تعداد کاربران را افزایش دهید، می توان به سادگی با افزودنGateway مناسب این کار را انجام داد و محدودیتی در تعداد و یا برند Gateway وجود ندارد. در خصوص تعداد کاربران نیز بدون نیاز به افزودن سخت افزار در سیستم مرکزی به راحتی گوشی تلفن جدید را بدون حتی سیم کشی به شبکه اضافه نمایید
تعداد داخلی بالا
- با توجه به ظرفیت سیستم راهاندازی شده شما میتوانید به تعداد دلخواه شمارههای داخلی را برخلاف دستگاههای سانترال در اختیار داشته باشید.
پشتیبانی از IVR حرفه ای
- به سازمانها این قابلیت را ارائه میکند سازمانها و شرکتها بتوانند یک منوی صوتی برای ارتباط با بخشهای مختلف سازمانی فراهم کنند.
علاوه بر این به راحتی می توان سیستم های تعاملی به عنوان مثال سیستم نظر سنجی و یا انجام عملیات غیر حضوری را با استفاده از سیستم IVR در شبکه ویپ انجام داد که در سانترال غیر ممکن و یا در برخی برندها با هزینه های نجومی قابل انجام است.
هوشمندی در هدایت تماس های ورودی
- تماس های ورودی در سیستم در صورت اشغال بودن داخلی مورد نظر می تواند فعال بماند تا پس از آزاد شدن تماس برقرار شود و یا حتی به کاربر جانشین آن داخلی تماس هدایت شود.
امکان گزارش گیری حرفه ای
- در تکنولوژی ویپ امکان گزارشگیری از بسیاری از جزئیات از جمله ریز تماسهای ورودی و شماره های آنها، مکالمات کاربران، ریز تماس های خروجی و بسیاری اطلاعت مفید برای مدیریت سازمان وجود دارد بهطوریکه میتوانید از نحوهی پاسخدهی و روند تماسها مطلع شوید.
مدیریت سازمانی و یکپارچگی
- سیستم های ویپ به علت استفاده از بستر IP به راحتی می توانند با سرورها و نرم افزارهای دیگر ارتباط داشته باشند. به عنوان مثال در سیستم های ویپ امکان اتصال به سرویس های CRM ، مالی ، ERP و … را دارند. و در لحظه می توان از گزارشات سیسیتم برای مدیریت لحظه ای بهره گرفت.
امکانات وسیع با قیمت پایین تر
- سیستم های VOIP به همراه خود دارای طیف وسیعی از امکانات مانند :
- پاسخگویی خودکار
- منوی صوتی
- پیغامگیر صوتی
- امکان ارسال پیغام های دریافت شده به ایمیل کاربر
- گزارش گیری مفصل از تلفن های انجام شده
- DISA
- call back
- و غیره هستند که برای پیاده سازی این امکانات در تلفن سانترال می بایست زیرسیستم های زیادی به آن اضافه نمود که در نهایت هزینه انجام شده چندین برابر قیمت یک ویپ خواهد بود.
امکان جابجایی کاربران در سازمان
- در سیستم های ویپ در صورتی که کاربر بخواهد یک کاربر از یک مکان به مکان دیگری در درون سازمان منتقل شود و از شماره داخلی خود استفاده کند تنها کافی است تلفن خود را به نزدیکترین سوکت شبکه روی دیوار متصل کند و مانند سیستم های سانترال نیازی به سیم کشی مجدد و یا انجام تغییرات در سیم کشی نیست.
امکان استفاده از Soft Phone و گوشی های هوشمند
در سیستم تلفن ویپ علاوه بر استفاده از گوشی رومیزی می توان از طریق کامپیوترو یا گوشی موبایل هوشمند نیز به سایر داخلی های سازمان از طریق نرم افزار قابل نصب برروی رایانه یا گوشی همراه و بدون هزینه اضافی متصل شد. این قابلیت فوق العاده حتی می تواند جایگزین استفاده از بی سیم در سازمان های کوچک و متوسط نیز گردد
سهولت نگه داری و استفاده از سیستم
- استفاده از تلفن های IP ساخته شده بر اساس استاندارد SIP بسیار ساده است. این تلفن ها دارای رابط کاربری ساده ای می باشند.
کاهش هزینه های ارتباطی
- از طریق سیستم ویپ به راحتی و با کمترین هزینه می توان تمامی شعب و نمایندگی های شرکت در سراسر کشور و حتی در دنیا را به شبکه داخلی متصل نمود به این معنی که تماس با دفتر شرکت در دبی با تلفن داخلی بدون هزینه و اشغالی انجام می پذیرد
ضبط تمامی مکالمات
- در سیستمهای ویپ این امکان در اختیار شما قرار میگیرد که تمام مکالمات در سیستم شما ذخیره و نگهداری شود. این کار در سیستم سانترال در برخی برندها با هزینه بسیار گزاف و با امکانات محدود قابل پیاده سازی می باشد
خدمات | سانترال | ویپ |
تنظیمات امنیتی | – | ✔ |
پشتیبانی از پروتکل SIP | – | ✔ |
امکان سوئیچ کردن بین خط شهری و سیستمVOIP | – | ✔ |
امکان ثبت Missed Call | – | ✔ |
امکان ثبت Voice Mail | – | ✔ |
امکان جستجوی مخاطبین با نام | – | ✔ |
امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک | – | ✔ |
ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده | ✔ | ✔ |
ارسال مستقیم تماس بهVoicemail | – | ✔ |
انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding) | ✔ | ✔ |
مزایای ویدئو کنفرانس | – | ✔ |
صرفه جویی در وقت | – | ✔ |
حذف خطرات و مشکلات ناشی از مسافرت های شغلی | – | ✔ |
کاهش فاصله ها و فراهم نمودن امکان حضور همزمان در چندین مکان مختلف | – | ✔ |
مرکز تلفن تحت شبکه | – | ✔ |
به اشتراک گذاری تماس | ✔ | ✔ |
امکان استفاده از شماره های ۵ رقمی و ۴ رقمی | – | ✔ |
امکان انتقال شماره داخلی | ✔ | ✔ |
قابلیت افزایش ظرفیت ( بی نهایت ) | ✔ | ✔ |
عدم نیاز به سیم کشی |
رابط گرافیکی و مبتنی بر وب | – | ✔ |
کاهش هزینه های تلفن | – | ✔ |
سامانه مدیریت فکس یکپارچه با Voip | ✔ | ✔ |
قابلیت ضبط مکالمات ورودی و خروجی | ضعیف | ✔ |
ایجاد تهیه گزارش ریز مکالمات برای کاربران | – | ✔ |
امکان پاسخگویی در تبلت و تلفن همراه و کامپیوتر | – | ✔ |
قابلیت ایجاد صف انتظار | ✔ | ✔ |
کنفرانس و تماس صوتی و تصویری بین مشترکین | – | ✔ |
ایجاد شماره های داخلی بدون محدودیت | ✔ | ✔ |
کیفیت بالا و کم نظیر مکالمه Full HD | ضعیف | ✔ |